Translate

keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Moottorin ohjausjärjestelmien tunnistus
sytytysjärjestelmät
Lämpöarvo ilmaisee sytytystulpan lämpötilakuormitettavuuden. Mitä enemmän moottori kuormittuu, sitä suurempi sytytystulpan lämpötila on.
Induktiiviset

Yksikipinäpuola
Kaksoiskipinäpuola
Yksittäiskipinäpuola
kapasitiivinen
Bensiininsuihkutus
Yksipistesuihkutus
Monipistes. imusarja
suorasuihku
-Nestekierto
-Ilmamassan mittaus
-Lämpötunnistimet
Bensiinimoottorin saasteenpoisto

Sytytyspuolatekniikka


Lambda-säätö /  Katalysaattori
Katalysaattori on auton pakoputkessa oleva laite, jonka toiminta perustuu katalyysiin eli kemiallisten reaktioiden nopeuttamiseen.
Lambda-anturi eli happitunnistin mittaa pakokaasujen jäännöshappipitoisuutta. Käytännössä lähes kaikki nykyiset moottorit varustetaan lambda-anturilla, joka useimmiten sijaitsee etummaisessa pakoputkessa tai katalysaattorin yhteyteen. Lambda mittaa pakokaasujen jäännöshappipitoisuutta ja välittää tiedon moottorin ohjausyksikölle, joka saatujen signaalien perusteella säätää polttoaineen ruiskutusjärjestelmää siten, että saadaan aikaan optimaalinen palamistapahtuma.

Pakokaasun takaisinkierrätys eli EGR-järjestelmä, joka tulee sanoista Exhaust Gas Recirculation ja kierrättää osan pakokaasuista uudelleen sylintereihin. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä on yleensä pakosarjasta imusarjaan tuleva putki, jonka imusarjan päässä on EGR-venttiili.










Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät

Etukammiomoottori
Suoraruiskumoottori
Dieselruiskutus
Ruiskupumppu
Kuvahaun tulos haulle Ruiskupumppu
Jakajapumppu
            -Mekaaninen säädin
            -Elektroninen säädin
Commonrail


Suuttimet
                      -tappisuutin
                      -reikäsuutin
                      Commonrail-suutin
 
                      Pumppusuutin











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti